Onze school
Op De Nieuwe Veste werkt iedereen aan zijn/haar persoonlijke ontwikkeling. De school biedt kwalitatief goed onderwijs en doet dit vanuit een veilig pedagogisch leer- en leefklimaat waar leerlingen en medewerkers zich eigenaar van voelen.
De school heeft een sterk, divers en inspirerend curriculum met leerzame lessen en iedereen is eigenaar van het eigen leerproces. De Nieuwe Veste is een leef- en leeromgeving, die actief verbonden is met de buitenwereld. De Nieuwe Veste draagt bij aan de ontwikkeling van zelfstandigheid.
Persoonlijke ontwikkeling
We stimuleren leerlingen om actief te werken aan hun persoonlijke groei. Dit betekent dat we niet alleen focussen op kennis en vaardigheden, maar ook op houding en drijfveren. We doen dit door:
- Het mentorlesprogramma.
- De lessen LOB (loopbaanoriëntatie en -begeleiding).
- De inzet van driehoeksgesprekken met ouders, mentor en leerling.
- Het portfolio in onze vmbo bovenbouw.
Kwalitatief goed onderwijs
Wij streven voortdurend naar verbetering en actualisering van het onderwijsaanbod. We waarborgen de kwaliteit door:
- Een focus op onderwijsontwikkeling en innovatie met behulp van een kwaliteitszorgsysteem.
- Evaluatie van lesmateriaal en leerresultaten.
- Een inwerkprocedure voor nieuwe medewerkers, zodat zij goed worden begeleid.
Een veilige en vertrouwde leeromgeving
Een veilige en ondersteunende omgeving is essentieel voor groei en ontwikkeling. Dit bereiken we door:
- Een schoolcultuur waarin iedereen zichzelf mag zijn; we hebben schoolafspraken waar we ons toe verhouden.
- Het stimuleren van samenwerking en het leren van en met elkaar.
- Een pedagogisch klimaat waarin eigenaarschap en verantwoordelijkheid centraal staan.
Een inspirerend en toekomstgericht curriculum
Wij bieden een breed en uitdagend curriculum dat aansluit op de toekomst van onze leerlingen.
Dit doen we door:
- Het aanbieden van alle opleidingsniveaus: PrO, basisberoeps/kaderberoeps, kaderberoeps/mavo, mavo/havo, gymnasium en Technasium.
- Afwisseling tussen leraar- en leerlinggestuurd onderwijs.
- Leren niet te beperken tot de school, maar ook daarbuiten actief in te zetten.
Eigenaarschap
Leerlingen worden gestimuleerd om regie te nemen over hun eigen leerproces.
Dit houdt in dat:
- Leerlingen weten wat ze moeten leren en hierin zelf keuzes maken.
- Leerlingen inzicht krijgen in hun ontwikkeling en hierop reflecteren.
- Leerlingen ruimte krijgen voor zelfontplooiing en met vertrouwen hun leerweg bewandelen.
Verbondenheid met de buitenwereld
De Nieuwe Veste is niet alleen een leerplek, maar ook een plek waar verbinding met de maatschappij centraal staat.
Dit realiseren we door:
- Leren zowel binnen als buiten de school te laten plaatsvinden.
- Actieve samenwerking met bedrijven en organisaties.
- Kennis uit de praktijk te koppelen aan het onderwijs.
Onze school is een open en inclusieve gemeenschap, waar diversiteit wordt omarmd en iedereen zich welkom voelt, ongeacht cultuur, geloof of achtergrond. We koesteren een democratische en heterogene omgeving waarin respect, waardering, gelijkwaardigheid en plezier centraal staan. Dit zijn de vier kernwaarden van De Nieuwe Veste Coevorden.
Leerlingen ontwikkelen hun burgerschapsvaardigheden door middel van lessen, projecten en stages, waarin ze leren hoe ze met anderen kunnen omgaan en conflicten kunnen hanteren. Tijdens buitenlandse excursies voeren ze opdrachten uit die hen bewust maken van culturele verschillen en overeenkomsten. Binnen de school helpen ze elkaar bij activiteiten en opdrachten, en denken ze actief mee in bijvoorbeeld de Medezeggenschapsraad (DMR). Hierdoor doen ze waardevolle ervaring op in samenwerken, sociale betrokkenheid en democratische participatie.
Voor leerlingen met een interesse in techniek en innovatie is het Technasium dé plek om hun talenten te ontwikkelen. Hier draait het om veel meer dan alleen bètavakken. Leerlingen leren er creatief en ondernemend denken, samenwerken, plannen en communiceren.
Het hart van het Technasium is het vak Onderzoek & Ontwerpen (O&O). Leerlingen werken in teams aan échte opdrachten van bedrijven en organisaties en bedenken oplossingen voor technische uitdagingen. Dit doen ze niet alleen in het daarvoor speciaal ingerichte O&O-lokaal, maar ook buiten school, waar ze onderzoek doen en praktijkervaring opdoen. Elk project wordt afgesloten met een presentatie van de resultaten aan de opdrachtgever.
In de eerste twee leerjaren maken havo en vwo-leerlingen kennis met het vak O&O. Daarna maken de leerlingen een keuze om wel of niet verder te gaan met het Technasium. Door de brede ervaring met verschillende sectoren en vraagstukken nemen de technasiumleerlingen een voorsprong op de toekomst.
De talentregeling is bedoeld voor leerlingen die uitblinken in bijvoorbeeld sport, muziek of kunst. Met deze regeling heeft de leerling de mogelijkheid zijn talent verder te ontwikkelen en op school goed te blijven presteren. De leerlingcoördinator beoordeelt de aanvraag en bepaalt van welke faciliteiten de leerling gebruik kan maken. Er is hierbij sprake van maatwerk.
Leerlingen van leerjaar 2 en hoger kunnen alleen op vertoon van hun schoolpas met korting zwemmen bij Center Parcs De Huttenheugte in Dalen. Kan de pas niet worden getoond, dan wordt het normale tarief afgerekend.
Leerlingen van het eerste leerjaar hebben geen schoolpas; zij tonen het eigen schoolaccount in Somtoday (op de mobiel) voor de korting.
Het speciale tarief bedraagt € 10 per persoon en is geldig op doordeweekse dagen vanaf 16.00 uur. Let op: vooraf reserveren is verplicht! De korting is niet van toepassing tijdens vakanties en op feestdagen.
Aanmelding en toelating
Ouders kunnen hun kind aanmelden door het digitale aanmeldingsformulier in te vullen, te ondertekenen en het vervolgens te versturen.
Aanmelden kan via denieuwevestecoevorden.nl / Aanmelden.
Het aanmeldings- en toelatingsbeleid is te vinden bij Schooldocumenten / Aanmelding De Nieuwe Veste Coevorden.
Ons onderwijs
Bij PrO Coevorden staat leren door te doen centraal. Hier krijg je alle kansen om op jouw manier te groeien en je voor te bereiden op een toekomst in de maatschappij.
Leren door te doen
Bij ons leer je niet alleen uit boeken, maar vooral door te doen. Of je nu werkt in de keuken, bezig bent met techniek, zorgt voor anderen of werkt in het groen: je leert vaardigheden die je nu én later kunt gebruiken.
Persoonlijke aandacht
In onze kleine klassen kent iedereen elkaar. Dat maakt de sfeer prettig en vertrouwd. Je krijgt veel persoonlijke begeleiding, zodat je kunt groeien in je eigen tempo.
Toekomstgericht onderwijs
Wil je straks werken, verder leren of weet je nog niet precies wat je wilt: samen maken we een plan dat bij jou past. We kijken naar jouw kwaliteiten, wensen en mogelijkheden.
Echte ervaring opdoen
Tijdens je schooltijd doe je werkervaring op. Je loopt stage bij bedrijven en organisaties in de regio, zodat je kunt ontdekken wat bij je past en je goed voorbereid bent op de praktijk.
Certificaten en doorleren
Je kunt bij ons branchegerichte certificaten behalen, die je direct kunt gebruiken bij een baan. Wil je doorleren? Dan kun je binnen PrO Coevorden Entree onderwijs volgen (niveau 1).
Een diploma dat telt
Bij het succesvol afronden van het praktijkonderwijs ontvang je een PrO-diploma. Daarmee ben je klaar voor een plek in de samenleving. Bij PrO Coevorden draait het om jou en jouw toekomst. Samen zorgen we ervoor dat je met vertrouwen én vaardigheden de wereld in gaat.
Eigen schoolgids
PrO Coevorden heeft een eigen schoolgids: Schoolgids PrO Coevorden.
Ons vmbo biedt een combinatie van theoretische en praktische vakken en sluit goed aan bij leerlingen die graag leren door te doen en die ontdekken waar hun talenten liggen. Je leert niet alleen uit boeken, maar vooral ook door zelf aan de slag te gaan. Zo bereiden we je voor op een goede doorstroom naar het mbo of op een baan.
In de onderbouw maak je kennis met verschillende vakken en leergebieden. Naast andere vakken, volg je bijvoorbeeld het vak Creatief & Technologie in ons moderne Techlab. In deze inspirerende ruimte werk je samen met anderen aan uitdagende opdrachten waarbij je leert onderzoeken, ontdekken en ontwerpen. Je leert vaardigheden die belangrijk zijn voor jouw toekomst en maakt alvast kennis met verschillende technische en creatieve beroepen.
Vanaf leerjaar 3 kies je een leerweg die bij jou past: de basisberoepsgerichte leerweg (bb) of de kaderberoepsgerichte leerweg (kb). Beide leerwegen bereiden je voor op een mbo-opleiding, maar verschillen in het tempo en het niveau van de theorie. Ook is er vanaf het derde leerjaar het leerwerktraject, een route met nog meer praktijk en minder theorie, speciaal voor leerlingen die beter leren door te doen.
Profielen
In de bovenbouw volg je een profiel. Een profiel is een richting waarin je je specialiseert en waarin je lessen en praktijkopdrachten krijgt die aansluiten bij de sector waarin jij later wilt werken of leren. Je kunt kiezen uit de volgende profielen*:
Dienstverlening & Producten (D&P).
Het profiel Dienstverlening en Producten (D&P) is een breed en praktijkgericht profiel gericht op het ontdekken van talenten en het voorbereiden op diverse vervolgopleidingen en beroepen in de dienstensector en productontwikkeling. Je ontwikkelt vaardigheden in het organiseren, presenteren, samenwerken, en creëren van producten en diensten, waarbij je kennismaakt met diverse beroepsvelden.
Produceren, Installeren & Energie (PIE)
In dit technische profiel komen installatietechniek, elektrotechniek en metaaltechniek samen. Je leert hoe dingen werken en hoe je zelf kunt produceren, repareren en installeren.
Zorg & Welzijn (Z&W)
Dit profiel sluit goed aan bij opleidingen en beroepen in de zorg, welzijn, dienstverlening en sport. Je leert onder andere hoe je voor mensen kunt zorgen en hoe je activiteiten organiseert en begeleidt.
Bouw, Wonen & Interieur (BWI)
In dit creatieve en technische profiel maak je kennis met het hele bouwproces: van het ontwerpen en bouwen van huizen en meubels tot het inrichten van een ruimte en het bedenken van nieuwe ontwerpen.
* Let op: wij kunnen een profiel alleen aanbieden als er voldoende aanmeldingen voor zijn.
Praktijk en begeleiding
In alle leerwegen en profielen besteden we veel aandacht aan jouw persoonlijke ontwikkeling. We kijken samen met jou waar je goed in bent en wat je leuk vindt. Tijdens stages en praktijklessen doe je waardevolle werkervaring op, zodat je goed voorbereid bent op het mbo en op de arbeidsmarkt. De docenten begeleiden je stap voor stap bij jouw keuzes en ontwikkeling.
Onze mavo biedt een stevige algemene vorming en wordt ook wel theoretische leerweg (tl) genoemd. Vanaf leerjaar 3 volgt je een beroepsgericht vak uit een van de profielen.
De profielen* bij ons zijn:
D&P - Dienstverlening en Producten|
Het profiel Dienstverlening en Producten (D&P) is een breed en praktijkgericht profiel gericht op het ontdekken van talenten en het voorbereiden op diverse vervolgopleidingen en beroepen in de dienstensector en productontwikkeling. Je ontwikkelt vaardigheden in het organiseren, presenteren, samenwerken, en creëren van producten en diensten, waarbij je kennismaakt met diverse beroepsvelden.
PIE - Produceren, Installeren, Energie
In dit profiel komen installatietechniek, elektrotechniek en metaaltechniek samen.
Z&W - Zorg en Welzijn
Dit profiel sluit aan op veel mbo-opleidingen, bijvoorbeeld gericht op sport, welzijn en zorg.
BWI - Bouw, Wonen, Interieur
In dit technische profiel maak je kennis met alle facetten van het bouwproces: van ontwerp tot product alsook het creatieve proces voor het maken van interieur en design.
*Wij kunnen een profiel aanbieden als er voldoende aanmeldingen voor zijn.
Verder met diploma
De mavo duurt vier jaar. Met het diploma stromen de meeste leerlingen door naar het mbo niveau 3 of 4 (middelbaar beroepsonderwijs). Maar de overstap naar havo is ook mogelijk.
Onze havo-opleiding biedt een brede en gevarieerde mix van algemeen vormende vakken, gecombineerd met verdiepende vakken als Beeldende Kunst en Vormgeving (BKV) en binnen het Technasium Onderzoek & Ontwerpen (O&O).
In de bovenbouw volgen leerlingen een van de vier havo-profielen:
- Natuur en Techniek
- Natuur en Gezondheid
- Economie en Maatschappij
- Cultuur en Maatschappij
Wie kiest voor een profiel met O&O, werkt bovendien toe naar een diploma mét het Technasiumcertificaat.
Voorbereid op de toekomst
De havo duurt vijf jaar en bereidt leerlingen voor op het hoger beroepsonderwijs (hbo). Leerlingen die zich verder willen verdiepen, kunnen – mits ze aan de toelatingseisen voldoen – ook doorstromen naar het vwo.
Ons vwo – inclusief het gymnasium – biedt een brede en stevige basis van algemeen vormende vakken, verrijkt met Beeldende Kunst en Vormgeving (BKV) en binnen het Technasium Onderzoek & Ontwerpen (O&O). Zo combineren we kennis en creativiteit.
Kiezen leerlingen voor het gymnasium, dan krijgen ze de klassieke talen Grieks en Latijn, én maken ze kennis met de geschiedenis en cultuur van de klassieke oudheid. In de onderbouw volgen leerlingen beide klassieke talen; in de bovenbouw kiezen ze ten minste één van de twee.
In de bovenbouw kiezen alle vwo-leerlingen een van de vier profielen:
- Natuur en Techniek
- Natuur en Gezondheid
- Economie en Maatschappij
- Cultuur en Maatschappij
Wie binnen het profiel kiest voor O&O, werkt bovendien toe naar een diploma met het Technasiumcertificaat.
Voorbereid op hbo en universiteit
Het vwo duurt zes jaar en bereidt leerlingen voor op een studie in het HBO (hoger beroepsonderwijs) en aan de universiteit (wetenschappelijk onderwijs). Daarmee leggen ze een stevige basis voor een toekomst vol verdieping, onderzoek en academische groei.
Leerlingen werken op het basisniveau van de dakpanklas en kunnen moeilijkere lesstof krijgen of juist meer uitleg en extra oefening. De toetsing vindt plaats op twee niveaus: op het basisniveau en het hogere niveau van de dakpanklas. Er wordt veel aandacht besteed aan groepsvorming en inclusie om in een ontspannen omgeving te wennen aan het voortgezet onderwijs.
Onze dakpanklassen in het eerste leerjaar zijn:
vwo + gymnasium*
havo + vwo
mavo (= vmbo-tl) + havo
vmbo-kb + mavo (= vmbo-tl)
vmbo-bb + vmbo-kb
Leerlingen die huiswerk maken lastig vinden, kunnen aansluiten in de huiswerkklas voor begeleiding in het plannen (met een weekplanner) en het maken van huiswerk. Op basis van CITO-metingen wordt begeleiding en ondersteuning aangeboden in Nederlands en rekenen voor kleine groepjes leerlingen.
*Er kan een dakpanklas samengesteld worden met havo, vwo en gymnasium
Begeleiding en hulp
De mentor is een docent met een speciale verantwoordelijkheid voor een groep leerlingen, meestal een klas. De mentor begeleidt hen gedurende het schooljaar en is het eerste aanspreekpunt voor zowel leerlingen als ouders. De mentor speelt een belangrijke rol in de persoonlijke ontwikkeling en studievoortgang van de leerling. Taken van de mentor zijn:
- Begeleiding van de leerling: De mentor volgt de studieresultaten en ontwikkeling van de leerling en bespreekt deze regelmatig.
- Sociaal-emotioneel welzijn: Naast schoolprestaties kijkt de mentor naar het welzijn van de leerling, zoals zelfvertrouwen, motivatie en sociale relaties.
- Verzuim en gezondheid: De mentor houdt bij of een leerling vaak afwezig is en signaleert mogelijke problemen zoals ziekte of andere belemmeringen.
- Eerste aanspreekpunt: Ouders en leerlingen kunnen met vragen of zorgen over school en persoonlijke situaties bij de mentor terecht.
- Oudercontact: De mentor onderhoudt contact met ouders via ouderavonden en driehoeksgesprekken.
- Samenwerking met andere begeleiders: Indien nodig werkt de mentor samen met de decaan, zorgcoördinator of andere specialisten binnen de school om de leerling extra ondersteuning te bieden.
De decaan helpt leerlingen bij de keuzes over profiel, vakkenpakket en vervolgopleiding.
Taken van de decaan zijn:
- Studiekeuzebegeleiding: De decaan helpt leerlingen bij het ontdekken van hun interesses en talenten en adviseert over passende opleidingen en beroepen.
- Profiel- en vakkenkeuze: de decaan ondersteunt leerlingen bij het kiezen van een profiel en vakkenpakket dat aansluit bij hun toekomstplannen.
- Voorlichting over vervolgopleidingen: De decaan geeft informatie over mbo-, hbo- en universitaire opleidingen en organiseert activiteiten zoals de opleidingen- en beroepenmarkt waar leerlingen zich kunnen oriënteren op beroepen.
- Loopbaanoriëntatie: Leerlingen krijgen begeleiding bij het onderzoeken van mogelijke beroepen en sectoren, bijvoorbeeld door stages en beroepenmarkten.
- Hulp bij inschrijvingen en toelating: De decaan ondersteunt bij het aanmelden voor vervolgopleidingen en informeert over toelatingseisen, studiefinanciering en andere praktische zaken.
De leerlingcoördinator vervult een pedagogische rol ten behoeve van het positieve schoolklimaat op De Nieuwe Veste. Dit is de spin in het web die verbinding legt tussen ouders, mentoren, leerlingbegeleiders, docenten en onderwijsondersteunende medewerkers.
Taken van de leerlingcoördinator zijn:
- Ondersteuning van mentoren en docenten: De leerlingcoördinator helpt mentoren bij het begeleiden van leerlingen en ondersteunt docenten bij leerlinggerelateerde zaken.
- Verzuim- en gedragsproblematiek: Houdt zicht op verzuim (in samenspraak met de mentor), schooluitval en gedragsproblemen en werkt samen met ouders, mentoren en eventueel externe instanties om problemen op te lossen.
- Contact met ouders en externe instanties: Onderhoudt contact met ouders en kan schakelen met bijvoorbeeld jeugdzorg, leerplichtambtenaren en psychologen als extra hulp nodig is.
- Begeleiding bij schoolloopbaan: Kan een rol spelen bij keuzes rondom studie (in samenspraak met het decanaat), profiel of doorstroming naar een andere klas of onderwijsniveau.
Loopbaanoriëntatie en – begeleiding (LOB) is voor iedere leerling waardevol want LOB zorgt voor een passende toekomst. Met LOB bereiden we leerlingen voor op een leven lang keuzes maken in de snel veranderende studie- en beroepswereld. Dit doen we door de leerlingen te laten werken met en aan de vijf loopbaancompetenties:
- Kwaliteitenreflectie: wie ben ik, wat kan ik?
- Motievenreflectie: wat wil ik, wat drijft mij?
- Werkexploratie: welk soort werk past bij mij?
- Loopbaansturing: wat wil ik worden?
- Netwerken: wie kan mij daarbij helpen?
LOB start in het eerste leerjaar en loopt door tot en met de overstap naar het vervolgonderwijs. In de onderbouw bestaat de loopbaanoriëntatie uit kennismaking met de afdelingen van de bovenbouw, bezoek aan beroepen doe-dagen en beroepenmarkten. LOB is geen schoolvak maar komt op verschillende momenten in de loopbaan terug, bijvoorbeeld in de vorm van stage en binnen het mentoraat. LOB wordt begeleid door onze decaan. Voor LOB doen we regelmatig een beroep op mensen in het vervolgonderwijs en in het bedrijfsleven. Ook vragen we ouders om hun ervaringen in de beroepspraktijk te delen met onze leerlingen. Al deze concrete ervaringen kunnen onze leerlingen helpen de juiste keuzes te maken.
Naast beroepsopdrachten in de les zijn er gastlessen, bedrijfsbezoeken en beroepenmarkten. De verschillende keuzemomenten voor de leerling zijn regelmatig onderwerp van gesprek. De leerling praat met de mentor en decaan en de ouders worden uitgenodigd voor informatieavonden.
De dyslexiebegeleider is een specialist binnen de school die leerlingen met lees- en spellingproblemen ondersteunt. Deze begeleider speelt een belangrijke rol bij het signaleren, begeleiden en adviseren van leerlingen met dyslexie.
Taken van de dyslexiebegeleider zijn:
- Signalering en onderzoek
Beoordeelt de resultaten van signaleringstesten om te bepalen welke leerlingen extra ondersteuning nodig hebben.
Onderzoekt of leerlingen die onvoldoende vooruitgang boeken in aanmerking komen voor een dyslexieonderzoek. - Individuele en groepsbegeleiding
Geeft gerichte ondersteuning aan leerlingen met lees- en spellingproblemen. - Ondersteuning bij lesprogramma’s
Adviseert docenten over passende didactische aanpassingen in de lessen.
Zorgt ervoor dat leerlingen met een dyslexieverklaring de juiste voorzieningen krijgen, zoals extra tijd bij toetsen. - Samenwerking met docenten
Werkt samen met mentoren en vakdocenten om de begeleiding zo goed mogelijk te laten aansluiten bij de behoeften van de leerling.
De dyslexiebegeleider is een belangrijke schakel in het onderwijs om ervoor te zorgen dat leerlingen met leerproblemen passende ondersteuning krijgen en hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen.
De dyscalculiebegeleider is een specialist binnen de school die leerlingen met reken- en wiskundeproblemen ondersteunt. Deze begeleider speelt een belangrijke rol bij het signaleren, begeleiden en adviseren van leerlingen met dyscalculie.
Taken van de dyscalculiebegeleider zijn:
- Signalering en onderzoek
Beoordeelt de resultaten van signaleringstesten om te bepalen welke leerlingen extra ondersteuning nodig hebben.
Onderzoekt of leerlingen die onvoldoende vooruitgang boeken in aanmerking komen voor een dyscalculieonderzoek. - Individuele en groepsbegeleiding
Geeft gerichte ondersteuning aan leerlingen met reken- en wiskundeproblemen. - Ondersteuning bij lesprogramma’s
Adviseert docenten over passende didactische aanpassingen in de lessen.
Zorgt ervoor dat leerlingen met een dyscalculieverklaring de juiste voorzieningen krijgen. - Samenwerking met docenten
Werkt samen met mentoren en vakdocenten om de begeleiding zo goed mogelijk te laten aansluiten bij de behoeften van de leerling.
De dyscalculiebegeleider is een belangrijke schakel in het onderwijs om ervoor te zorgen dat leerlingen met leerproblemen passende ondersteuning krijgen en hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen.
Pitstop verzorgt in overleg met de leerlingbegeleider een korte stop of soms iets langere stop , afhankelijk van wat de leerling nodig heeft. De leerling die bijvoorbeeld tijdens de lesdag overprikkeld raakt, vindt hier even rust. En dit is ook de plek voor de leerling die de overgang thuis-school moeilijk vindt en op een rustige manier de schooldag wil beginnen, of een leerling die om medische redenen niet in de reguliere les mee kan doen. Een leerling hoeft niet de hele dag aanwezig te zijn op de Pitstop, dit kan op afgesproken momenten zijn of op momenten waarvoor de docent toestemming heeft gegeven. Dit gaat door middel van het gebruik van de blauwe kaart.
Hoe wij omgaan met pesten en geweld staat benoemd in ons veiligheidsbeleid. Over pesten praten kan met de mentor, de docent, de leerlingbegeleider, de vertrouwenspersoon op school en de schoolleiding.
De heer Vrieling is anti-pestcoördinator en is te bereiken door te mailen met anti-pestcoordinator@denieuweveste.nl.
Ook houdt de Inspectie van het Onderwijs toezicht op de veiligheid op een school. Een inspecteur kan helpen bij ernstige klachten zoals seksuele intimidatie, lichamelijk geweld en grove pesterijen.
Ouders kunnen samen met hun kind terecht bij de kinderombudsman als eerdere klachten over pesten niet zijn opgelost. De kinderombudsman spreekt de verantwoordelijken aan.
Downloads:
Het veiligheidsbeleid is te vinden bij Schooldocumenten / Veiligheid.
Protocol grensoverschrijdend gedrag
De leerlingbegeleider biedt extra ondersteuning aan leerlingen die meer hulp nodig hebben dan de mentor of vakdocenten kunnen bieden. Dit kan gaan om persoonlijke, sociale of leerproblemen. De leerlingbegeleider helpt de leerling om beter om te gaan met uitdagingen op school en zorgt ervoor dat de juiste begeleiding wordt ingezet.
Taken van de leerlingbegeleider zijn:
- Individuele ondersteuning: Helpt leerlingen bij problemen zoals motivatie, faalangst, concentratieproblemen of sociaal/emotionele problematiek.
- Samenwerking met ouders en docenten: Overlegt met ouders en docenten om een zo goed mogelijke begeleiding te bieden.
- Doorverwijzing naar specialistische hulp: Als de leerlingbegeleider merkt dat extra hulp nodig is, kan de zaak worden voorgelegd aan het zorg- en adviesteam (ZAT). Dit gebeurt altijd in overleg met de ouders. Daarnaast kan de leerlingbegeleider en/of zorgcoördinator ook zelf externe hulpverlening benaderen.
- Emotionele en sociale begeleiding: Helpt leerlingen die bijvoorbeeld te maken hebben met pestgedrag, thuissituaties of andere persoonlijke zorgen.
De leerlingbegeleider is een belangrijke schakel binnen de zorgstructuur van de school en werkt nauw samen met mentoren, het zorgteam en externe hulpverleners.
De zorgcoördinator is verantwoordelijk voor het coördineren van de ondersteuning en zorg aan leerlingen die extra begeleiding nodig hebben op school. Dit kan gaan om leerproblemen, gedragsproblemen, sociaal-emotionele problemen of zorgelijke thuissituaties. De zorgcoördinator overlegt met de leerlingbegeleider en met de Pitstop wat voor ondersteuning wenselijk is.
Taken van de zorgcoördinator zijn:
- Coördinatie van zorg en ondersteuning
Ziet erop toe dat leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften de juiste hulp krijgen.
Werkt samen met mentoren, leerlingbegeleiders en externe instanties om een passend zorgplan op te stellen.
Ondersteunt docenten bij het omgaan met leerlingen die extra zorg nodig hebben. - Voorzitter van het zorg- en adviesteam (ZAT)
Maakt deel uit van het zorg- en adviesteam (ZAT), waarin samen met externe deskundigen (zoals leerplichtambtenaren, maatschappelijk werkers en jeugdarts) wordt besproken welke ondersteuning nodig is.
Bespreekt binnen het team de juiste hulp en begeleiding voor leerlingen met complexe problematiek. - Samenwerking met externe instanties
Overlegt met jeugdzorg, maatschappelijk werk, leerplichtambtenaren en andere zorgprofessionals om de best mogelijke ondersteuning voor een leerling te realiseren.
Zorgt voor een goede communicatie tussen school en externe hulpverleners. - Begeleiding van ouders en leerlingen
Informeert ouders over zorgmogelijkheden en begeleidt hen in het proces.
Zorgt ervoor dat leerlingen en ouders zich gehoord en geholpen voelen bij zorgen en problemen.
De zorgcoördinator speelt dus een belangrijke rol in het bieden van passende zorg en hulp aan leerlingen, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen in een veilige schoolomgeving.
Passend Onderwijs betekent dat leerlingen een plek krijgen op een school die past bij hun kwaliteiten en mogelijkheden. Het doel is om zoveel mogelijk leerlingen binnen het reguliere onderwijs te houden en hen de ondersteuning te bieden die ze nodig hebben.
Hoe werkt Passend Onderwijs?
- Scholen hebben een zorgplicht: Dit betekent dat scholen verantwoordelijk zijn voor het bieden van passende ondersteuning aan leerlingen die dat nodig hebben.
- Samenwerking binnen samenwerkingsverbanden: Scholen werken samen binnen een regionaal samenwerkingsverband om ervoor te zorgen dat elke leerling een passende plek en ondersteuning krijgt.
- Ondersteuningsprofielen: Iedere school stelt een schoolondersteuningsprofiel (SOP) op waarin staat welke ondersteuning zij kunnen bieden.
- Individuele begeleiding: Leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften kunnen begeleiding krijgen, zoals remedial teaching, begeleiding bij dyslexie/dyscalculie, of sociaal-emotionele ondersteuning.
- Extra hulpmiddelen en aanpassingen: Denk aan extra tijd bij toetsen, aangepaste lesmaterialen, begeleiding door een leerlingbegeleider of onderwijsassistent.
Passend Onderwijs op De Nieuwe Veste
Wij werken samen met samenwerkingsverband Sterk VO Zuidoost Drenthe. Leerlingen die gebruikmaken van extra ondersteuning krijgen een OPP (ontwikkelingsperspectiefplan). Het samenwerkingsverband denkt mee over de doelen per periode en geeft ook een zienswijze als er een evaluatie is. Wij hanteren de regelgeving qua basisondersteuning zoals die landelijk is vastgesteld.
Onze missie in Passend Onderwijs
De Nieuwe Veste is een brede scholengemeenschap voor voortgezet onderwijs in Coevorden en omstreken, waar we onderwijs bieden op uiteenlopende niveaus: van praktijkonderwijs tot vwo. Wij vinden dat ieder kind recht heeft op passend onderwijs en zetten ons in om alle leerlingen – met of zonder extra ondersteuningsbehoeften – zo goed mogelijk te begeleiden binnen de reguliere setting.
Onze visie op passend onderwijs
We willen leerlingen helpen om zich te ontwikkelen tot verantwoordelijke wereldburgers. Daarbij staat maatwerk centraal. We stemmen ondersteuning af op de individuele behoeften, in overleg met ouders en eventueel externe partners. Wanneer nodig, kunnen leerlingen tijdelijk terecht in onze interne voorziening Pitstop, of – in overleg – doorverwezen worden naar een externe school.
Ondersteuningsaanbod
De Nieuwe Veste biedt uitgebreide basisondersteuning zoals begeleiding bij dyslexie, faalangsttraining en sociale vaardigheidstraining. Ook werken we nauw samen met jeugdhulp, buurtcoaches en de jeugdagent. We beschikken over diverse specialisten binnen en buiten school, waaronder orthopedagogen, gedragsdeskundigen en NT2-specialisten. Fysieke voorzieningen zoals stilteruimtes, praktijklokalen en time-out ruimtes maken onderdeel uit van ons ondersteuningsaanbod.
Ondersteuningsstructuur
De ondersteuning wordt georganiseerd via een multidisciplinair ondersteuningsteam dat meerdere keren per jaar bijeenkomt. Ouders worden actief betrokken in dit proces. Daarnaast werken we samen met basisscholen, mbo's en diverse hulpverleningsinstanties om de ondersteuning rond de leerling goed af te stemmen.
Cyclisch werken en planvorming
Voor leerlingen die extra hulp nodig hebben, stellen we een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) op dat jaarlijks geëvalueerd wordt. In ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) leggen we vast wat we kunnen bieden en waar we ons als school op willen ontwikkelen.
Ons doel
We streven ernaar dat iedere leerling succesvol en met plezier zijn of haar schoolloopbaan bij ons kan doorlopen. Als dat niet binnen de reguliere mogelijkheden lukt, zoeken we samen met ouders en externe partners naar een passende oplossing.
Deze samenvatting biedt ouders en verzorgers inzicht in hoe wij invulling geven aan passend onderwijs, zodat zij een weloverwogen schoolkeuze kunnen maken.
Het volledige schoolondersteuningsprofiel is te vinden bij Schooldocumenten/ Ondersteuning.
Interne vertrouwenscontactpersoon
De school heeft twee vertrouwenscontactpersonen. Deze vertrouwenscontactpersonen doen zelf geen onderzoek naar de klacht, maar vervullen een doorverwijzende rol. De vertrouwenscontactpersonen garanderen vertrouwelijkheid. Bij strafbare feiten hebben zij een meldplicht. De vertrouwenscontactpersonen zijn de heer H. Bloemberg, h.bloemberg@denieuweveste.nl en mevrouw T. Naber, t.naber@denieuweveste.nl.
Externe vertrouwenscontactpersoon
De externe vertrouwenscontactpersoon biedt op verzoek begeleiding bij klachten, gaat met betrokkenen na welke mogelijkheden er zijn om binnen de school tot een oplossing te komen en geven ondersteuning en advies. De externe vertrouwenspersoon maakt geen deel uit van de school. De externe vertrouwenspersoon is mevrouw J. Hoogland van Hét Vertrouwensbureau. Zij is te bereiken via telefoonnummer 085-1055055 of per e-mail via algemeen@hetvtb.nl.
Aandachtsfunctionaris
Scholen zijn verplicht een meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling te hanteren. Een aandachtsfunctionaris speelt hierbij een belangrijke, regisserende rol. De aandachtsfunctionaris is het eerste aanspreekpunt voor medewerkers en ondersteunt collega's in de school die een vermoeden hebben van kindermishandeling en/of huiselijk geweld. Bij hem/haar kunnen medewerkers vermoedens bespreken en eventuele vervolgstappen bepaald worden.
De aandachtsfunctionarissen zijn mevrouw Hake (m.hake@denieuwveste.nl) en mevrouw Amersfoort (h.amersfoort@denieuweveste.nl).
Onze meldingsregeling misstanden biedt rechtsbescherming en vertrouwelijkheid aan een persoon die een ernstige misstand aankaart. Daarnaast is hulp van de vertrouwenspersoon integriteit mogelijk voor informatie en advies, wijzen op de juiste routes en ondersteuning.
De vertrouwenspersoon integriteit maakt geen deel uit van de school. De vertrouwenspersoon integriteit is mevrouw D. Bodenstaff. Zij is te bereiken via telefoonnummer 06-13026416 of per e- mail via b.j.bodenstaff@hetnet.nl.
De meldingsregeling misstanden is te vinden bij Schooldocumenten / Klachten.
Ouders en leerlingen kunnen de vertrouwensinspecteur raadplegen wanneer zich in of rond de school problemen voordoen op het gebied van seksuele intimidatie en seksueel misbruik, lichamelijk geweld, grove pesterijen en discriminatie en radicalisering. De vertrouwensinspecteurs zijn alle werkdagen tijdens kantooruren (08.00 – 17.00 uur) bereikbaar op het nummer: 0900 111 3 111 (lokaal tarief, € 0,28 per minuut met een starttarief van € 0,0951).
De Inspectie van het Onderwijs houdt toezicht op het onderwijs en is bereikbaar voor vragen of meldingen via onderwijsinspectie.nl.
Ouder- en leerlingbetrokkenheid
In de leerlingenraad zijn leerlingen vertegenwoordigd om mee te kunnen denken over schoolzaken. De leerlingenraad is een waardevol platform voor leerlingen om actief betrokken te zijn bij de school, hun ideeën te delen en samen te werken aan het verbeteren van de schoolomgeving.
Onze Ouderraad (OR) bestaat uit ouders/verzorgers van leerlingen. De leden van de Ouderraad zijn op verschillende manieren actief in de school en kunnen meepraten en meedenken op verzoek én op eigen initiatief. De gevraagde vrijwillige ouderbijdrage voor de Ouderraad wordt besteed aan activiteiten voor leerlingen. Het mailadres is secretarisor@denieuweveste.nl.
Somtoday is ons leerlingenadministratie- en volgsysteem, dat zowel voor leerlingen als ouders een centraal platform biedt om belangrijke informatie over de voortgang en organisatie van het onderwijs in te zien. Dit systeem stelt ouders in staat om actief betrokken te zijn bij het schoolproces van hun kinderen. Ouders hebben de beschikking over een eigen account en kunnen er op ieder moment terecht voor het rooster, voor cijfers, lesopdrachten, huiswerk, ziek- en betermeldingen. Somtoday is beschikbaar als app op de telefoon.
Medezeggenschap zorgt in onze school voor leerling- en ouderbetrokkenheid. De (deel)medezeggenschapsraad (DMR) bestaat uit leerlingen, ouders/verzorgers én medewerkers. Er is formele medezeggenschap volgens de wet. DMR-leden vullen deze aan door breder mee te denken over het onderwijs van nu en het onderwijs in de toekomst. Het mailadres is secretariaatdmr@denieuweveste.nl.
Op bestuursniveau is er de GMR (gemeenschappelijke medezeggenschapsraad). De GMR is verantwoordelijk voor het bewaken van de kwaliteit van het medezeggenschapsproces. De GMR werkt nauw samen met de DMR en is er voor advies en ondersteuning. De communicatielijnen tussen GMR en DMR zijn kort en over en weer is er ruimte voor groei en ontwikkeling. De GMR overlegt met CvB (College van Bestuur) en RvT (Raad van Toezicht).
Onderwijskwaliteit
Wij hanteren duidelijke richtlijnen en regels met betrekking tot de voortgang en beoordeling van leerlingen.
Bevorderingsnormen
In onze bevorderingsnormen staan de criteria waaraan leerlingen moeten voldoen om over te gaan naar het volgende leerjaar. Hierin wordt vastgelegd welke resultaten en welke ontwikkeling nodig zijn om een volgende stap in de schoolloopbaan te maken. Dit kan bijvoorbeeld gaan over het gemiddelde cijfer dat behaald moet worden, de maximale hoeveelheid onvoldoendes en eventuele aanvullende eisen per vak of leerjaar.
Reglement van Toetsing en Afsluiting (RTA)
Dit reglement bevat alle regels en bepalingen met betrekking tot de voortgangstoetsen en het schoolexamen. Hierin staat beschreven hoe toetsen worden afgenomen, welke weging ze hebben, welke regels gelden bij herkansingen en hoe het eindexamenproces verloopt. Ook bevat het RTA informatie over zaken zoals fraude, afwezigheid bij toetsen en de regels rondom het PTA (Programma van Toetsing en Afsluiting). Deze documenten zorgen ervoor dat leerlingen en ouders weten waar ze aan toe zijn en welke voorwaarden gelden voor een succesvolle afronding van het schooljaar en de gehele opleiding.
De bevorderingsnormen zijn te vinden bij
Schooldocumenten / Onderbouw
Schooldocumenten / Bovenbouw vmbo
Schooldocumenten / Bovenbouw havo/vwo
Het RTA is te vinden bij Schooldocumenten / Toetsing en examinering
De Inspectie van het Onderwijs houdt toezicht op de kwaliteit van het onderwijs in Nederland. Zij verzamelt gegevens over de prestaties van scholen en stelt deze beschikbaar voor het publiek. Hier kunnen bijvoorbeeld gegevens worden bekeken over onze onderwijsresultaten, het onderwijsaanbod en de kwaliteit van het onderwijs.
Bij Scholen op de kaart kunnen geïnteresseerden informatie vinden over onze school en kunnen scholen met elkaar worden vergeleken op basis van verschillende criteria, zoals onderwijsresultaten en schoolkenmerken.
Onderwijstijd
De vastgestelde urennormen per schooljaar zijn:
3700 uur voor vmbo
4700 uur voor havo
5700 uur voor vwo.
Schooljaar 2025 2026
Herfstvakantie
maandag 20 oktober 2025 t/m vrijdag 24 oktober 2025
Kerstvakantie
maandag 22 december 2025 t/m vrijdag 2 januari 2026
Voorjaarsvakantie
maandag 23 februari 2026 tot en met vrijdag 27 februari 2026
Tweede Paasdag
maandag 6 april 2026
Meivakantie
woensdag 22 april 2026 tot en met dinsdag 5 mei 2026
Hemelvaartsdag en vrijdag erna
donderdag 14 mei 2026 en vrijdag 15 mei 2026
Tweede Pinksterdag
maandag 25 mei 2026
Zomervakantie
maandag 6 juli 2026 tot en met vrijdag 14 augustus 2026
Lesvrije dagen voor leerlingen i.v.m. studiedagen personeel
De lesvrije dagen voor de leerlingen zijn te vinden in het lesrooster.
In de onderbouw
1 08.15-09.00
2 09.00-09.45
pauze 09.45-10.00
3 10.00-10.45
4 10.45-11.30
5. 11.30-12.15
pauze 12.15-12.45
6 12.45-13.30
7 13.30-14.15
8 14.15-15.00
9 15.00-15.45
10 15.45-16.30
In de bovenbouw
1 08.15-09.00
2 09.00-09.45
3 09.45-10.30
pauze 10.30-10.45
4 10.45-11.30
5 11.30-12.15
6. 12.15-13.00
pauze 13.00-13.30
7 13.30-14.15
8 14.15-15.00
9 15.00-15.45
10 15.45-16.30
De lessentabel geeft per onderwijssoort weer hoeveel lesuren per week aan elk vak worden besteed. Het aantal uren kan per leerling verschillen, bijvoorbeeld als er behoefte is aan extra onderwijstijd. Daarnaast kunnen bepaalde activiteiten meetellen als onderdeel van de onderwijstijd.
De lessentabel is te vinden
bij Schooldocumenten / onderbouw
bij Schooldocumenten / bovenbouw vmbo
bij Schooldocumenten / bovenbouw havo vwo
Als een leerling ziek is en niet naar school kan komen, verwachten wij dat de ouder(s)/verzorger(s) dit dezelfde dag/ochtend doorgeven. Een ziekmelding kan telefonisch of via de app van Somtoday worden doorgegeven. Als een leerling tijdens de schooldag ziek wordt, meldt de leerling zich af bij de medewerker van Time-Out. Voordat een leerling naar huis mag wordt er altijd eerst contact met thuis opgenomen.
Bij twijfel over het verzuim kan de school om een verklaring van een arts vragen of, bij zorgwekkend ziekteverzuim, de schoolarts of leerplichtambtenaar inschakelen. Ons doel is om het welzijn van de leerling in de gaten te houden en te zorgen voor een soepele terugkeer naar de lessen zodra dat mogelijk is.
Ouders kunnen voor hun kind verlof aanvragen indien nodig. We verwachten dat afspraken bij de tandarts, huisarts of specialist zoveel mogelijk buiten schooltijd worden gepland. In onze verlofprocedure staat beschreven hoe een verlofaanvraag ingediend kan worden en welke regels hierbij van toepassing zijn
De verlofprocedure is te vinden bij Schooldocumenten / Verlof en verzuim.
De formulieren Verlofaanvraag en Absent geweest zijn te vinden bij Schooldocumenten / Verlof en verzuim.
Op onze school wordt lesverzuim en spijbelen bijgehouden om ervoor te zorgen dat alle leerlingen goed onderwijs kunnen volgen. De medewerkers van Time-Out hebben het overzicht over de absentie- en verzuimregistratie en houden bij welke leerlingen lessen missen. Ouders/verzorgers kunnen zelf ook het verzuim inzien binnen het leerlingvolgsysteem SomToday.
In het Time-Out protocol staat beschreven hoe de school omgaat met verzuim, welke stappen er worden ondernomen bij afwezigheid zonder geldige reden en welke maatregelen worden genomen om spijbelen te voorkomen. Dit kan variëren van een gesprek met de mentor of ouders tot het inschakelen van de leerplichtambtenaar bij ernstig of herhaaldelijk ongeoorloofd verzuim. Ongeoorloofd gemiste uren moeten worden ingehaald. Zorgwekkend verzuim van leerlingen wordt standaard besproken in het ZAT (Zorg Advies Team).
Ons doel is om leerlingen te ondersteunen bij een regelmatige schoolgang, mogelijke problemen tijdig te signaleren en samen te werken aan oplossingen om langdurig schoolverzuim te voorkomen.
Het Time-Out protocol is te vinden bij Ondersteuning / Time-Out.
Schoolkosten 2025 2026
Deelname aan het voortgezet onderwijs in Nederland is gratis. Toch hebben leerlingen en ouders met schoolkosten te maken. We onderscheiden de volgende vier categorieën schoolkosten:
Categorie I
Kosten voor school. Het gaat om lesmateriaal dat een leerling in een specifiek jaar nodig heeft.
De kosten voor schoolboeken en lesmaterialen komen voor rekening van de school. Dat geldt voor alle leerboeken, werkboeken, projectboeken, tabellenboeken, examenbundels, eigen leermaterialen van de school en digitaal lesmateriaal waarvoor een licentie moet worden betaald.
Categorie II
Kosten voor ouders. Het gaat hierbij om kosten voor voorgeschreven persoonsgebonden materiaal dat langer dan een jaar mee gaat.
De kosten van persoonsgebonden materialen en langer dan een jaar meegaan komen voor rekening van ouders. Denk hierbij aan een atlas, woordenboek, agenda, schriften, schrijfgerei, passer, multomap, gereedschap, sportkleding voor de gymles en praktijkkleding.
Categorie III
Elektronische informatiedragers
(Kosten van) devices, zoals laptops en tablets. Scholen kunnen ouders vragen een laptop of tablet aan te schaffen, maar hen hier niet toe verplichten.
Categorie IV
Extra activiteiten
Een school mag een vrijwillige ouderbijdrage vragen voor zaken en activiteiten waarvoor de school geen bekostiging ontvangt of geld heeft begroot. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om schoolreizen en vieringen. Leerlingen mogen aan alle activiteiten deelnemen, ook als de ouders hier niet voor betalen, ongeacht of ze niet kunnen of willen betalen.
Als beleidsregel geldt dat er géén vrijwillige ouderbijdrage mag worden gevraagd voor alle activiteiten en kosten die direct verband houden met de kerndoelen en de toegang tot het onderwijs, inclusief de faciliteiten die onderdeel zijn van het schoolgebouw.
De hoogte van de schoolkosten is door de directie vastgesteld. De oudergeleding van de Medezeggenschapsraad (MR) heeft ingestemd met deze bedragen.
Categorie I De Nieuwe Veste
Deze schoolkosten zijn voor rekening van de school.
Hieronder vallen zaken als leerboeken, werkboeken, project- en tabellenboeken, examentrainingen en –bundels, eigen leermateriaal van de school, gelicentieerd digitaal lesmateriaal. Deze kosten worden door de overheid vergoed.
Categorie II De Nieuwe Veste
Deze schoolkosten zijn voor rekening van de ouders, ook als ze via school aangeschaft worden. Hieronder vallen onder andere:
de grafische rekenmachine Numworks vanaf 4 havo en 4 vwo in het vierde leerjaar) en de vakkleding voor VMBO leerjaar 3 en 4 (PIE / BWI) en PRO
Aanschaf van de grafische rekenmachine
Ouders krijgen bericht of ze de grafische rekenmachine via school willen aanschaffen.
Aanschaf van de vakkleding voor leerjaar 3 en 4 VMBO (PIE / BWI)
In het derde en vierde leerjaar VMBO (PIE / BWI) gelden er voor de praktijklessen veiligheidsvoorschriften waarvoor de volgende vakkleding nodig is: werkschoenen, werkbroek, shirt. Ouders krijgen de gelegenheid om de vakkleding via school aan te schaffen.
Categorie III De Nieuwe Veste
Voor deze schoolkosten vragen wij een vrijwillige ouderbijdrage (VOB)
Hieronder valt een device, dit is de laptop voor de locatie Coevorden. Een device is een extra hulpmiddel in de les. Ouders kunnen een laptop aanschaffen met een eenmalige korting. De aanschaf van een device is vrijwillig. Als ouders geen device kunnen of willen aanschaffen, is er op schooldagen een device in bruikleen beschikbaar.
Categorie IV van De Nieuwe Veste met een uitleg per item/activiteit
Voor deze schoolkosten vragen wij een vrijwillige ouderbijdrage (VOB).
Hieronder vallen:
- Het Cultuurprogramma met de Cultuurkaart van CJP
- De activiteiten van de Ouderraad
- De specifieke activiteiten en zaken per opleiding en leerjaar
- Rekenmachine leerjaar 1
- De eendaagse excursie
- De meerdaagse excursie
Wij vragen een vrijwillige ouderbijdrage voor deze zaken en/of activiteiten omdat de school hier geen bekostiging voor ontvangt. Ouders krijgen bericht over de vrijwillige ouderbijdragen.
Leerlingen mogen aan al deze activiteiten en items deelnemen en/of er gebruik van maken, ook als de ouders hier niet voor kunnen of willen betalen. Het kan voorkomen dat zaken en/of activiteiten komen te vervallen of geannuleerd kunnen worden (excursies) bij onvoldoende betalende deelnemers.
Het Cultuurprogramma met de Cultuurkaart van CJP
Cultuur is belangrijk. Het betekent voor iedereen wel iets. Cultuur is overal om ons heen. Daarom ontvangt iedere leerling in de loop van het schooljaar via een e-mailbericht van het CJP een inlogcode voor een eigen Cultuurkaart. Met deze kaart kan de leerling aantrekkelijke voordelen krijgen. Op voorstellingen en exposities, maar ook bij modewinkels. Op CJP.nl is alles hierover te vinden. Dankzij de Cultuurkaart kunnen leerlingen ook nog eens genieten van een breed en aantrekkelijk cultureel aanbod. Een greep uit de culturele activiteiten: Cult Clash, theatervoorstellingen, gastlessen, entreegelden musea, schrijvers in de klas.
Activiteiten van de Ouderraad
De ouderraad zet zich in voor leerlingen én ouders. Op diverse belangrijke momenten speelt de ouderraad een rol: tijdens voorlichtingsavonden en Open Dagen, bij schoolfeesten en diploma- uitreikingen. Als het nodig is, draagt de ouderraad financieel bij aan extra’s voor leerlingen.
De specifieke activiteiten en zaken per opleiding en leerjaar
Voor de verschillende opleidingen en leerjaren zijn er activiteiten en zaken die zorgen voor een plezierige en leerzame schooltijd.
Rekenmachine leerjaar 1
In het eerste leerjaar krijgen de leerlingen in de wiskundeles een rekenmachine die optimaal geschikt is voor wiskunde en de opdrachten.
De eendaagse excursie
Even geen les in een lokaal, maar een dagje erop uit voor een excursie. Deze afwisseling is altijd welkom. Een excursie is niet alleen gezellig, maar ook leerzaam. De excursies worden goed voorbereid en zijn gevuld met een passend aantrekkelijk programma. Voordat een excursie plaatsvindt, wordt een bericht gemaild met informatie. Mocht een excursie geannuleerd worden bij onvoldoende betalende deelnemers, dan worden reeds betaalde (vrijwillige) bijdragen terugbetaald.
De meerdaagse excursie
Een meerdaagse excursie is niet alleen een ontspannend uitje, maar levert ook tal van leermomenten op. De excursies worden goed voorbereid en zijn gevuld met een passend aantrekkelijk programma. Voordat een excursie plaatsvindt, wordt een bericht gemaild met informatie. Mocht een excursie geannuleerd worden bij onvoldoende betalende deelnemers, dan worden reeds betaalde (vrijwillige) bijdragen terugbetaald.
De schoolkosten per opleiding en leerjaar voor schooljaar 2025-2026 zijn:
PrO
VMBO BB BK KB
VMBO MAVO-GL
HAVO
VWO
De betaling van de schoolkosten gaat via WIS Collect. De ouder die debiteur is, ontvangt steeds een mailbericht met een betaallink.
Financiële regelingen
Niet elke ouder kan de schoolmiddelen van zijn/haar kind betalen. Daarom is er voor de aanschaf van een laptop of andere schoolgerlateerde kosten het Kindpakket van de gemeente Coevorden. Dit geldt voor gezinnen woonachting in de gemeente Coevorden met een gezamenlijk inkomen van maximaal 110% van het sociaal minimum. Een aanvraag indienen kan via doemeepas@coevorden.nl. De gemeente beoordeelt daarna de aanvraag.
Wet- en regelgeving
In ons leerlingenstatuut worden de rechten en plichten van onze leerlingen beschreven. Het leerlingenstatuut vormt daarmee een belangrijke basis voor het functioneren binnen de school en draagt bij aan een respectvolle en ordelijke sfeer.
Het leerlingenstatuut is te vinden bij Schooldocumenten / Regelingen en downloads.
Schorsing en verwijdering zijn maatregelen die een middelbare school kan nemen als leerlingen zich niet aan de regels houden of het schoolklimaat verstoren. Deze maatregelen worden meestal alleen genomen als andere vormen van begeleiding of ondersteuning niet voldoende zijn om het gedrag van de leerling te verbeteren. Het doel is altijd om te zorgen voor een veilige en respectvolle leeromgeving voor alle leerlingen.
- Schorsing is een tijdelijke maatregel waarbij een leerling voor een bepaalde periode niet naar school mag komen. De duur van de schorsing kan variëren, afhankelijk van de ernst van de situatie, maar wordt altijd duidelijk gecommuniceerd naar de leerling en zijn/haar ouders.
- Verwijdering betekent dat een leerling voor langere tijd of permanent van school wordt verwijderd. Dit kan het gevolg zijn van zeer ernstig of herhaaldelijk wangedrag, waarbij eerdere maatregelen, zoals schorsing, niet effectief waren.
In alle gevallen probeert de school samen met ouders en andere betrokkenen tot een passende oplossing te komen voor de leerling, waarbij het welzijn van de leerling zelf, maar ook van de andere leerlingen, centraal staat.
Wij doen aangifte bij de politie bij de constatering van een strafbaar feit in het gebouw of op het schoolterrein. Op verzoek van de politie kunnen leerlingen gehoord worden, zonder toestemming vooraf van de ouders. Op het schoolterrein hangen bewakingscamera’s. Beelden van deze camera’s zullen, als daar aanleiding toe is, aan de politie worden overhandigd. Er worden geen beelden getoond aan betrokken partijen.
Als een probleem na een gesprek met de school, de directie of het bestuur niet of onvoldoende is opgelost, kunnen ouders of leerlingen een officiële klacht indienen volgens onze klachtenregeling. Deze regeling biedt een gestructureerde manier om een klacht te behandelen en te zorgen voor een eerlijke beoordeling. Tegen beslissingen waarbij de klachtenregeling niet van toepassing is, kan bezwaar worden aangetekend bij de bestuurder van de school. Dit biedt een extra mogelijkheid voor het aanvechten van beslissingen die als onterecht worden ervaren.
De klachtenregeling is te vinden bij Aurelia Onderwijs/ downloads.
Wanneer beide ouders ouderlijk gezag hebben, ontvangen zij beiden op gelijke wijze informatie over hun kind. In andere gevallen hanteren wij de zelfstandige informatieplicht. Dit betekent dat we standaard de ouder met ouderlijk gezag informeren. De andere ouder kan desgewenst ook informatie ontvangen, tenzij er juridische redenen zijn om dit niet te doen, zoals een rechterlijke beschikking.
Ons veiligheidsbeleid beschrijft hoe we samen werken aan een vertrouwd en veilig schoolklimaat voor alle leerlingen en medewerkers. Hierin staan afspraken en maatregelen die zorgen voor een omgeving waarin iedereen zich gerespecteerd en prettig voelt. Het beleid bevat richtlijnen over hoe we omgaan met pestgedrag, discriminatie en conflicten, en welke stappen er worden ondernomen bij incidenten. Daarnaast gaat het in op sociale veiligheid, fysiek welzijn en ieders rol in het creëren van een positieve schoolcultuur. Door duidelijke afspraken en een proactieve aanpak streven we naar een school waarin iedereen zich veilig en geaccepteerd voelt, zodat leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Ieder schooljaar is er aandacht voor de schoolregels en -afspraken.
Het veiligheidsbeleid is te vinden bij Schooldocumenten / Veiligheid.
De schoolregels en -afspraken zijn te vinden
bij Schooldocumenten / Onderbouw
bij Schooldocumenten / Bovenbouw vmbo
bij Schooldocumenten / Bovenbouw havo vwo
Wij verwerken persoonsgegevens voor het geven van onderwijs en ondersteuning, bijvoorbeeld bij het inschrijven van een leerling bij ons op school, het geven van onderwijs en persoonlijke begeleiding en monitoren van de ontwikkeling. In het privacyreglement staat hoe wij hiermee omgaan.
Het privacyreglement is te vinden onder Schooldocumenten / Privacy.
In een schoolorganisatie kan het voorkomen dat er ten behoeve van het onderwijs in de school of tijden de lessen beeldmateriaal wordt gemaakt. In de meeste gevallen betreft het beeldmateriaal voor intern gebruik en worden deze beelden niet gedeeld met derden. Voor beeldmateriaal dat buiten de organisatie kan worden gebruikt zal altijd eerst toestemming van de rechthebbenden worden gevraagd. Voor al het beeldmateriaal geldt dat we altijd handelen volgens de geldende AVG-regels.
Voor leerlingen zijn er richtlijnen en afspraken opgenomen in de gedragscode voor ICT-gebruik. Hierin staat beschreven hoe op een verantwoorde en veilige manier gebruik te maken van digitale middelen binnen de school, zoals computers, het internet en e-mail. De gedragscode helpt om misbruik te voorkomen en zorgt voor een respectvolle en veilige (digitale) leeromgeving.
De gedragscode ICT-gebruik is te vinden bij Schooldocumenten / Veiligheid.
Wij hebben voor leerlingen (en ouders die meedoen aan schoolactiviteiten) een collectieve ongevallenverzekering, bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering en reis- en annuleringsverzekering.
De ongevallenverzekering
De ongevallenverzekering geldt tijdens het verblijf op school gedurende de gebruikelijke lesuren, maar ook tijdens het komen en gaan naar school, met een maximum van een uur voor en een uur na schooltijd. Deze verzekering geldt ook voor alle activiteiten (schoolfeesten, ouderavonden e.d.) die door de school worden georganiseerd, mits medewerkers van school toezicht houden.
De bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering
De bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering geldt alleen als de aansprakelijkheid niet via andere verzekeringen geregeld is. Een stagiair is verzekerd via de bedrijfsaansprakelijkheid en ongevallenverzekering van het stagebedrijf. Schade veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid kan op de WA verzekering van de ouders/verzorgers worden verhaald.
De reis- en annuleringsverzekering
De reisverzekering geldt als er sprake is van een geboekte reis en/of overnachting. Het kan gaan om kosten voor hulpverlening of diefstal van bagage. De annuleringsverzekering geldt voor gemaakte kosten als een reis door persoonlijke omstandigheden niet door kan gaan. De school is niet aansprakelijk voor beschadigingen en/of vermissingen van eigendommen van leerlingen. Het is belangrijk ieder ongeval en elke aangebrachte schade te melden bij de vakdocent, mentor, conciërge of de receptie.
Contact
De Nieuwe Veste
Van Heeckerenlaan 2
7742 AB Coevorden
Postadres: Postbus 240 7740 AE Coevorden
e-mail: secretariaatcoevorden@denieuweveste.nl
telefoon: 0524 593800
telefoon tijdens avondactiviteiten: 0524 593865
Wijziging in contactgegevens onze leerlingen en ouder(s)/verzorgers?
Mail naar secretariaatcoevorden@denieuweveste.nl.
M. Kooistra | bestuurder | m.kooistra@aurelia-onderwijs.nl
W. Veenvliet | bestuurder | w.veenvliet@aurelia-onderwijs.nl
R. van de Hoek | directeur | r.vdhoek@denieuweveste.nl
B. Wever | team onderbouw | b.wever@denieuweveste.nl
M. Mulder | team vmbo bovenbouw | m.mulder@denieuweveste.nl
T. Attinger | team havo vwo bovenbouw | t.attinger@denieuweveste.nl